Stirlingův motor

Milí přátelé a příznivci  Stirlingova motoru

Vítejte na těchto stránkách, na nichž můžete sledovat informace k soutěži, ve které si zájemci mohou z předvyrobených součástí a polotovarů vyrobit svůj funkční model Stirlingova teplovzdušného motoru. Můžete soutěž z povzdálí sledovat a nebo se do ní  přihlásit a svýma rukama si vyrobit svůj motor, svého živého tvora, kterého si z mrtvé hmoty oživíte a vychováte. Poznáte mnoho vlastností mechanismů a zejména sami sebe, svou dovednost a trpělivost. Tyto stránky Vám chtějí být k tomu vaším pomocníkem.

Princip a konstrukce motorku jsou tak jednoduché, až člověk žasne. Když jsem se o něco podobného kdysi pokoušel, vypůjčil jsem si z depozitáře Technického muzea motor z roku asi 1900. Na třecí plochy jsem nakapal olej, postavil jsem jej na vařič a on se po sto letech rozběhl tiše, jako hodinky!

To je motivace, to je výzva, která stojí za oživení teplovzdušného principu motoru, který poprvé vyrobil skotský duchovní Robert Stirling v roce 1816. Obzvláště víme-li, že s moderní technologií výroby a při vysokých pracovních teplotách je tento motor účinnější než spalovací motory a potenciálně velice ekologický. 

Stirlingovy motory dnes pracují v jaderných ponorkách, na oběžné dráze v družicích, jako kogenerační jednotky v rodinných domcích.

Největší radost však je z toho, že stačí jen trochu trpělivosti a šikovnosti a motorek vám poběží, třeba tak, jak vidíte na blízké animaci.

PRINCIP A HISTORIE

Jaký to je motor? - Před 170. léty, v době vzniku naší školy, výbušné spalovací motory neexistovaly. Těžkým strojům vládly parní motory, menší výkony byly zastoupeny teplovzdušnými motory, které vynalezl Skot Stirling v roce 1816. (patent získal za regenerátor)

Princip: Uzavřený objem vzduchu (plynu) je na jedné straně motoru ohříván, na druhé ochlazován. Přeháněcí píst přehání vzduch z jedné strany na druhou. Uvnitř motoru vzniká střídavě relativní přetlak a podtlak, které působí na pracovní píst. Ten pohání klikovou hřídel, od níž je odvozen i pohon přehaněče. Čím je větší teplotní rozdíl teplé a studené strany, tím větší je práce jednoho oběhu a tím i výkon motorku.

Teoretický oběh Stirlingova motoru tvoří dvě izotermy a dvě izochory a jeho účinnost je relativně vysoká. Využití tepla na vstupu je však nízké a proto je výkon motorku malý.

V dnešní době s propracovanou konstrukcí, vysokými teplotami a odolnými materiály Stirlingův motor začíná opět nacházet své uplatnění. Je též velmi perspektivní s příkonem obnovitelnými zdroji energie

Aktuálně:

V roce 2019 se (nepovinné) první kolo soutěže bude konat 24.4. od 10:00,
druhé kolo pak 22.5. od 10:00.