Rady pro výrobu

Máte-li chuť začít stavět, vyplatí se pročíst následující řádky:

Hmotnost - Obecně, čím lehčí vozítko, tím menší tření v ložiskách a odpor při valení. JENŽE - při rychlém startu můžou málo zatížená hnací kola proklouznout. (víte, že lokomotivy jsou schválně těžší, aby jim kola při rozjezdu neprokluzovala?)

Kolečka - čím větší, tím menší odpor proti valení. ALE!  - zase se tím zvyšuje hmotnost. Cédéčka jsou báječná, ale jak udělat náboj kola? Otvor v CD má 15mm !  Pozor na tvrdost kola. Čím tvrdší, tím lepší - má menší odpor. Pozor na prokluzování cédéček při startu!  A co si udělat „pneumatiky“?

Ložiska - na těch opravdu záleží!

  • KULIČKOVÁ - ta jsou pro fajnšmejkry. Malinká ložiska s malým odporem. Jak elegantní pro váš stroj!  ALE pozor. Na běžných ložiskách by se kolečka viklala a kde by byla přímost jízdy?  A navíc - nejsou zadarmo.
  • KLUZNÁ - z mosazné trubičky, nebo  plastu či dřeva... pozor na vůli - aby nebyla moc veliká (viklání kol), nebo příliš malá (tření).  NEZAPOMEŇTE - i malé ložisko je dobré mazat kapičkou oleje.
P O Z O R  -  N O V I N K A !
Výrobce ložisek – firma SKF podpořila naši soutěž a věnovala nám  ložiska  623  -  d = 3,         D = 10, B = 4 mm. Jedno takové ložisko může dostat několik soutěžících.. Toto ložisko je nejvhodnější pro variantu vozíčku s gumou namáhanou na krut, kde je s výhodou namáháno radiálně i axiálně.
Pro ložisko si můžete přijít po dohodě do NTM

Kdo by chtěl více ložisek (na všechna kolečka) může si je koupit v prodejnách:
Auředník – Ložiska s.r.o., Komunardů 39, Praha 7, tel. 220 801 212
Industrial CZ – K Hutím 4, Praha 9, Hloubětín,  tel.  283 891 466
Cena ložiska je 130 – 145 Kč

Stavebnice, nebo vlastní konstrukce??
Můžete použít libovolnou stavebnici, Merkur například je dobrá volba. Můžete si autíčko postavit celé sami podle svého nápadu. A nebo do stavebnice vložit vaše nové, nestavebnicové prvky. Nestyďte se brát si vzor. Ale vymýšlejte též "šílenosti", používejte některé hotové prvky i částečně "opisujte".  Konstruktéři ve fabrikách to dělají také tak.
Práce s gumičkou
Můžeme  používat např.  leteckou modelářskou gumu TAN 1 (o průřezu 1 x 3mm), délky 150mm.
Práci s gumou, či svazky gum mají výborně zmáknutou letečtí modeláři. K nim a na internet odkazuji ty nejzvídavější z vás. Dále jen pár rad z tohoto bohatého zdroje:

  • Praní gumičky – na úvod vyprat ve vodě se šamponem a nechat oschnout
  • Uchycení konců gumičky – buď pevným ovázáním bavlnkou (na spravování ponožek), nebo pevným zamáčknutím do hliníkové trubičky (to se osvědčilo mě). Trubička se dá snadno upravit pro namáhání gumy tahem i krutem. V každém případě navázání zkrátí činnou délku gumy.
  • Namazání gumičky (a nebo svazku). Mažeme buď speciálním mazáním, nebo směsí mýdla a glycerínu, nejlepší je prý Ricínový olej z lékárny.
  • Trhací zkouška – je běžná ve strojírenství. Připravenou gumičku navíjíme nebo otáčíme až k prasknutí. A počítáme otáčky !!! Při navíjení pro jízdu či závod nikdy nepřekročíme 90% kritických otáček. Pokud pracujete s kamarády a máte stejnou délku předepnuté gumičky a stejné uchycení, stačí jedna zkouška pro všechny.

Modelářskou gumu TAN 1 o průřezu 1 x 3 mm je možné koupit v některých prodejnách potřeb pro modeláře. Například obchodní dům ŠESTKA, nebo v ulici Karolíny Světlé - proti Národnímu divadlu